Intro
A MOONWALK három ország civil szervezetének, Magyarország, Olaszország és Portugália stratégiai együttmüködésével valósult meg. Tudjon meg többet a három ország partnerségről itt.
A projekt Európai Uniós társfinanszírozással, az Erasmus+ program keretében valósult meg. A programról itt olvashat bővebben.
Az érdekérvényesítő csoportoknak nagy szerepe van a társadalmi rendszerek megváltoztatásában; az eltérő fejlődésű emberek ezeken a mozgalmakon keresztül tudták elérni, hogy életkörülményeik változzanak, jogot szerezzenek az oktatáshoz, egyenlőesélyű hozzáférést mindenhez, ami a többség számára adott a megfelelő életminőséghez, önálló jövedelmet munkával az önálló életvitelhez.
Ez a folyamat még nem ért véget, koránt sem mondhatjuk megérkeztünk abba a korba, amikor a fogyatékos embereknek már nincs miért küzdenie, elég csak a környezet akadálymentességére gondolni, ami Európa szerte eltérő fejlettségű, semmi esetre sem egységes.
Magyarországon, a családok elszigeteltsége, a pedagógiai kultúra, hibás integrációs mechanizmusok, és a pedagógusok SNI gyermekek tanításához szükséges ismeretének hiánya, a kompetenciafejlesztéshez szükséges tantervi keret hiánya, a rugalmasabb tanítási környezet hiánya, az ismeretátadás és frontális módszerek előtérbe helyezése, a társadalmi szemlélet együttesen hozzájárulnak ahhoz, hogy a fogyatékos emberek helyzetének változása egy lassú folyamat. Egyszerre ok és következmény, hogy a kialakult keretek között valójában csak kevés fogyatékos embernek van lehetősége asszertív, hangadó, mozgalmi személyiséggé válni.
Ez a projekt arra összpontosít, hogyan lehet hatékonyabban bevonni a fogyatékos fiatalokat a készségek fejlesztési folyamataiba, és hogyan lehetne őket hatékonyan képességekkel felruházni (empowerment). A partnerség közös munkája, a kutatás és fejlesztés, a szakirodalom, a szakterületen dolgozó szakértők ismereteinek összegyűjtésén és a fiatalok közvetlen megkeresésén alapszik, azért, hogy olyan szakmai alap keletkezzen, amelyből a kifejlesztett módszertan alkalmas a fogyatékos fiatalok bevonására a helyi ifjúsági, közösségi programokba. A létrehozott szellemi kimenetek javítják a partnerek hatékonyságát, és multidiszciplináris ismereteket gyűjtenek más szervezetek számára is.
A partnerek a projekt során tesztelték a kézikönyvben bemutatott módszereket és eszközöket. Míg a COVID-19 korlátozások megnehezítették-e célok elérését, a partnerségnek sikerült a projektet a megváltozott környezethez alkalmaszkodnia, és mind a kutatási, mind a módszertani fejlesztési szakaszt megvalósítania.
Megvalósult tevékenységek
- Az olaszországi és magyarországi felmérés eredményeivel, valamint az olaszországi, portugáliai és magyarországi fókuszcsoportokkal publikált kutatási jelentés. Tudjon meg többet a kutatásról itt.
- Kézikönyv - A kutatási jelentés alapján elkészült, kutatási leírásokkal, eszközkészlettel és esettanulmányokkal megjelent kézikönyv
- 2021. Júliusban közös szakmai mobilitás Magyarországon
- 2021. Novemberben Transznacionális találkozó Olaszországban,
- Ezen felül összesen Nyolc találkozó és konferencia valósult meg a terjesztés céljával.
Kutatás
Miért szükséges, hogy az ifjúsági munka nyitott legyen a fogyatékos fiatalok felé? A halmozottan fogyatékos fiatalok 44,1%-a passzív életet él. Az ifjúsági programok nem egyformán elérhetőek a fogyatékossággal élő fiatalok számára, és minél súlyosabb a fogyatékosság, annál inkább ki vannak zárva.
A MOONWALK kérdőíves felmérésen alapuló kutatást végzett Olaszországban és Magyarországon, kiegészítve 9 olaszországi, portugáliai és magyarországi fókuszcsoporttal.
Magyarországon és Olaszországban 159-en töltötték ki a felméréseket. A vizsgálatban résztvevő NEET-fiatalok száma 111 fő volt (46 magyar, 65 olasz), akiknek 59%-a fogyatékos volt az önbevallásuk szerint. A fókuszcsoportos vizsgálatokban összesen 65 fő vett részt. A vizsgálat az összehasonlíthatóság érdekében strukturált kérdések mentén zajlott.
A vizsgálat alapján megállapítható, hogy bár a fiatalok nem érzékelték, hogy szüleik korlátozzák autonómia törekvéseiket, az olasz mintában erős kapcsolat van az autonómiaindex és a külső szabályozók között. Erősen befolyásolja őket a megfelelési vágy, a kézzelfogható jutalmak és szabályok, minél nagyobb a külső szabályozók befolyása a cselekvésekre, annál alacsonyabb az autonómia index.
A kutatásban részt vevő fiatalok vélhetően azért tartják fenn a barátságuk egy részét, mert nem akarnak csalódást okozni, ami az asszertív önérvényesítés hiányára utal.
A konfliktuskezelési szokások, a konfliktusok során nagyobb arányban kérnek segítséget másoktól, alacsony a vezetői motiváció, a gyakoribb áldozattá válás mindkét mintára jellemző, és abba az irányba mutat, hogy az asszertivitás erősítése lehet egy fejlesztő munka célja.
Valószínűleg az önértékelést is negatívan befolyásolja a társadalmi részvételben tapasztalható egyenlőtlenség, amely alaptapasztalat, függetlenül attól, hogy az adott országban mekkora az oktatási integráció. A nem fogyatékos emberek ismerethiányos és tiszteletlen attitüdje a mindennapi életben megnehezíti a társadalomban való részvételt, ami munkaerőpiaci nehézségekbe torkollik. A megváltozott munkaképességű fiatalok munkanélküliségét a felsőoktatás sem tudja kompenzálni, a fókuszcsoportok résztvevői szerint a társadalom diszkriminatív, elutasító magatartásának következménye a megváltozott munkaképességű emberek munkanélkülisége.
Bővebben
Háttér
Az érdekérvényesítő csoportoknak nagy szerepe van a társadalmi rendszerek megváltoztatásában; az eltérő fejlődésű emberek ezeken a mozgalmakon keresztül tudták elérni, hogy életkörülményeik változzanak, jogot szerezzenek az oktatáshoz, egyenlőesélyű hozzáférést mindenhez, ami a többség számára adott a megfelelő életminőséghez, önálló jövedelmet munkával az önálló életvitelhez.
Ez a folyamat még nem ért véget, koránt sem mondhatjuk megérkeztünk abba a korba, amikor a fogyatékos embereknek már nincs miért küzdenie, elég csak a környezet akadálymentességére gondolni, ami Európa szerte eltérő fejlettségű, semmi esetre sem egységes.
Magyarországon, a családok elszigeteltsége, a pedagógiai kultúra, hibás integrációs mechanizmusok, és a pedagógusok SNI gyermekek tanításához szükséges ismeretének hiánya, a kompetenciafejlesztéshez szükséges tantervi keret hiánya, a rugalmasabb tanítási környezet hiánya, az ismeretátadás és frontális módszerek előtérbe helyezése, a társadalmi szemlélet együttesen hozzájárulnak ahhoz, hogy a fogyatékos emberek helyzetének változása egy lassú folyamat. Egyszerre ok és következmény, hogy a kialakult keretek között valójában csak kevés fogyatékos embernek van lehetősége asszertív, hangadó, mozgalmi személyiséggé válni.
Néhány folyamatban Olaszország és Portugália, előrébb jár, mint Magyarország. Olaszország az integrációhoz való viszonyban, és az oktatásra vonatkozó jogszabályok korszerűségének tekintetében mindenképp, habár a jelnyelv még mindig nem elismert hivatalos nyelv, és az iskolákban sem használják. Portugáliában pedig már a jogi szabályozás megszületett arra, hogy megtörténjen a valódi inklúzió, a szegregált gyógypedagógiai iskolák felszámolására való törekvéssel egyetemben. Az angol nyelvű források alapján elmondható, Olaszországról és Portugáliáról az, ami a magyarországi iskolákról is: a tanítás során függetlenül az integráció állapotától, inkább frontális tudásátadásra törekszenek, míg a kompetenciák fejlesztéséhez- pontosan, azért mert kevéssé megfogható és mérhető képességeket sűrítenek magukba- interakcióra, a tanulók gondolkodási folyamatokba történő egyenlőmértékű bevonására van szükség.
A kompetencia fejlesztés nem tud organikus része lenni bármelyik oktatási rendszert nézzük, mert a pedagógusok maguk sem hiszik el, hogy a magas információ tartalmat lehet biztosítani innovatív tanítási technikákkal. Ennek következtében általánosan elmondható, hogy a tanulók érdekérvényesítő kompetenciái a köznevelési intézményekben kevéssé fejlődnek; mindenkinek, de főként a hátrányos helyzetű csoportoknak okoz ez károkat, akiknek más fejlődést segítő szolgáltatásokhoz is korlátozott a hozzáférése. Az oktatási rendszerek ilyen módon is hozzájárulnak a társadalmi egyenlőtlenségek újra-termelődéséhez.
Az ifjúsági munka más értékek, körülmények mentén szerveződik, ezért alkalmas arra, hogy a hátrányos helyzetű, eltérő fejlődésű fiatalokat támogassa.
Moonwalk projektünk azt kívánja feltárni - a vonatkozó szakirodalom megismerése mentén-, hogy az eltérő fejlődésű fiataloknak mire lehet szüksége érdekérvényesítő kompetenciáik fejlődéséhez, illetve, hogyan lehet erre egy gyakorlatban jól használható empowerment folyamatot építeni.
Előzetes vizsgálataink mentén a következő vizsgálati területeket azonosítottuk:
- autonómia
- kapcsolatépítés
- tolerancia és konfliktuskezelés
- szociálisérdek-érvényesítés képessége
Az irodalmi háttér megismerése alapján vizsgáljuk a támogató, segítő, képző szakemberek attitűdjét, amely megismerését kulcsfontosságúnak találjuk az eredményes kompetenciafejlesztéshez.
Letöltések
Módszertani kézikönyv
A partnerség módszertani fejlesztésének eredménye egy kézikönyv. A kézikönyv eszköztárat, tevékenységleírásokat és esettanulmányokat tartalmaz a fogyatékossággal élő fiatalok sikeres bevonódási folyamatairól, az ifjúsági munka eszköztár felhasználásával.
Tartalomjegyzék
- Előszó
- Kontextus - ifjúsági munka és fogyatékosság
- Jó gyakorlatok
- Önálló életvitel mozgalom
- Empowerment - az ifjúsági munka szerepe
- Kísérleti programok
- Esettanulmányok
Letöltések
Letöltések
Kutatási jelentések
Research report on Hungary - language: Hungarian
Research report on Italy - language: English
Narrative analysis of the fouces groups conducted in Portugal - language: English
Comparative analysis of research results - language: Hungarian
Comparative analysis of research results - language: English
Módszertani kézikönyv és mellékletei
Methodology Handbook - language: Hungarian
Methodology Handbook - language: English
Toolbox (ANNEX 1) - language: English
Pilot description Italy(ANNEX 2) - language: English
Pilot description Portugal (ANNEX 3)- language: English
Partnerség
Az Együttható Egyesület széleskörű tapasztalatokkal rendelkezik fogyatékos fiatalok bevonásában helyi és nemzetközi szinten is. A fogyatékos fiatalok inklúziója a mindennapi munkánk egyik legfontosabb horizontális célja. Támogatjuk és felhívjuk a figyelmet az Önálló Életvitel filozófiájára, és támogatjuk a fiatalokat abban, hogy egyre inkább önfenntartókká és aktív állampolgárrá váljanak.
Tapasztalataink szerint kevés hangsúlyt fektetnek az ifjúsági szervezetek a fogyatékos fiatalokkal végzett munkára helyi szinten, ami - véleményünk szerint - garantálja a legtöbb lehetőséget az értékes és állandó eredmények elérésére.
További információ az Együtthatóról.
Az Associazione Uniamoci Onlus minden nap dolgozik annak érdekében, hogy megvalósuljon a fogyatékos fiatalok társadalmi beilleszkedése, és ennek a fő célnak az elérése érdekében megpróbálunk helyi és nemzetközi tevékenységeket szervezni mind a fiatalok, mind a fogyatékos fiatalok bevonásával.
Támogatjuk a fiatalokat abban, hogy aktív állampolgárokká váljanak, tudatában legyenek lehetőségeiknek, a nem-formális tanulási folyamatokban való részvételük révén. Szervezetünk nagy tapasztalattal rendelkezik a vegyes ifjúsági csoportok motiválásában és támogatásában, a különféle ifjúsági kezdeményezések kidolgozásában a Youth in Action, és az Erasmus+ program keretében.
További információ az Uniamoci Onlus-ról.
Az Associação de Paralisia Cerebral de Coimbra - APCC-t 1975-ben hozták létre társadalmi szolidaritás magánintézményeként és nonprofit szervezetként a speciális szükségletekkel rendelkező emberek számára, hogy előmozdítsák a hátrányos helyzetű emberek társadalmi beilleszkedését, különös tekintettel, a fogyatékos emberekét.
Célunk rehabilitációs szolgáltatások létrehozása és fejlesztése, valamint a fogyatékossággal élők integrációjának és fejlődésének elősegítése. A rehabilitációs központunkon keresztül támogatjuk a súlyos fogyatékossággal élő és összetett szükségletekkel rendelkező embereket. Szervezetünk képesített és elismert munkával rendelkezik az orvosi rehabilitáció és a funkcionális oktatás, szakképzés területén.
További információ az APPC -ről.
Kapcsolat
Kérdések? Lépj velünk kapcsolatba!
A projekt koordinátorai:
Elemér Szentpétery, Együttható Egyesület, Magyarország, info@egyutthato.eu
Graça Gonçalves, APCC, Portugália, graca.goncalves@apc-coimbra.pt
Eleonora Di Liberto, Uniamoci Onlus, Olaszország, info@uniamocionlus.com
Elements
Text
This is bold and this is strong. This is italic and this is emphasized.
This is superscript text and this is subscript text.
This is underlined and this is code: for (;;) { ... }
. Finally, this is a link.
Heading Level 2
Heading Level 3
Heading Level 4
Heading Level 5
Heading Level 6
Blockquote
Fringilla nisl. Donec accumsan interdum nisi, quis tincidunt felis sagittis eget tempus euismod. Vestibulum ante ipsum primis in faucibus vestibulum. Blandit adipiscing eu felis iaculis volutpat ac adipiscing accumsan faucibus. Vestibulum ante ipsum primis in faucibus lorem ipsum dolor sit amet nullam adipiscing eu felis.
Preformatted
i = 0;
while (!deck.isInOrder()) {
print 'Iteration ' + i;
deck.shuffle();
i++;
}
print 'It took ' + i + ' iterations to sort the deck.';
Lists
Unordered
- Dolor pulvinar etiam.
- Sagittis adipiscing.
- Felis enim feugiat.
Alternate
- Dolor pulvinar etiam.
- Sagittis adipiscing.
- Felis enim feugiat.
Ordered
- Dolor pulvinar etiam.
- Etiam vel felis viverra.
- Felis enim feugiat.
- Dolor pulvinar etiam.
- Etiam vel felis lorem.
- Felis enim et feugiat.
Icons
Actions
Table
Default
Name |
Description |
Price |
Item One |
Ante turpis integer aliquet porttitor. |
29.99 |
Item Two |
Vis ac commodo adipiscing arcu aliquet. |
19.99 |
Item Three |
Morbi faucibus arcu accumsan lorem. |
29.99 |
Item Four |
Vitae integer tempus condimentum. |
19.99 |
Item Five |
Ante turpis integer aliquet porttitor. |
29.99 |
|
100.00 |
Alternate
Name |
Description |
Price |
Item One |
Ante turpis integer aliquet porttitor. |
29.99 |
Item Two |
Vis ac commodo adipiscing arcu aliquet. |
19.99 |
Item Three |
Morbi faucibus arcu accumsan lorem. |
29.99 |
Item Four |
Vitae integer tempus condimentum. |
19.99 |
Item Five |
Ante turpis integer aliquet porttitor. |
29.99 |
|
100.00 |